Misschien wordt 2024 het jaar van AI! Eind 2022 lanceerde ChatGPT een Open AI en dat gaf wereldwijd ophef. ITS denkt dat programma’s als ChatGPT kansen bieden als het gaat om efficiënter werken. Wat zijn de digitale trends voor ondernemers anno 2024?
ChatGPT is een Open AI en dus voor iedereen beschikbaar (let daarbij wel op dat het nu nog gratis is te gebruiken, maar de kans is groot dat dit over een tijd verandert. Dit komt omdat het momenteel nog in de testfase zit). AI werkt volledig op basis van kunstmatige intelligentie en dat is op zich niks nieuws. Al jaren werken grotere bedrijven en instellingen met chatbots. Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner, oftewel een robot die kan chatten. Denk aan een chatbox bij een klantenservice of de inzet van een chatbot voor een logistiek dienstverlener, die bezorgtijden doorgeeft. Toch is heel de wereld in de ban van deze nieuwe ChatGPT, hoe komt dat? ChatGPT is menselijker en werkt met een uitgebreid taalmodel. Chat GPT vergelijkt uw gehele vraag met allerlei andere woorden, woordvolgordes en antwoorden om zo tot het beste resultaat te komen.
Door de slimme ChatGPT vroegen ondernemers vroegen zich af of beroepen met al die technologische ontwikkelingen niet zouden verdwijnen. Docenten vroegen zich af of studenten straks nog wel hun eigen werkstukken maken. In het IT-landschap leidde het tot de ene na de andere op generatieve AI gebaseerde tool. Wij denken dat hoewel de ontwikkelingen op het gebied van AI razendsnel gaan, er nog geen sprake van is dat AI de inzet van personeel al kan vervangen. Wél biedt een programma als ChatGPT kansen als het gaat om efficiënter werken. Denk bijvoorbeeld aan leadgeneratie, automatische e-mails, inspiratie voor marketingteksten of selectie van kandidaten.
Het mkb staat voor de enorme uitdaging om de snelle ontwikkelingen bij te blijven. De adviserende en ondersteunende rol van IT-dienstverleners wordt in 2024 nog belangrijker. ITS beschrijft tips voor het MKB om de IT-trends in 2024 bij te houden en er zelfs gebruik van te maken.
We zitten in een krappe arbeidsmarkt. Met name het MKB worstelt vaak met tekorten. Pak de voordelen die de vele op generatieve AI gebaseerde tools bieden. Ieder van ons heeft nu toegang tot generatieve AI, ook tot kennis en vaardigheden die u niet bezit. Het biedt kansen om taken te automatiseren en productiviteit te verhogen. Denk aan technische integratie van AI bij uw personeelsbeleid, in de IT of voor uw bediening in de horeca. De sleutel tot succes is volgens ons om AI en personeel optimaal te laten samenwerken, zodat zij elkaar versterken. Wij adviseren dan ook om personeel te leren goed met AI-toepassingen te werken. Wat mensen begrijpen, waarderen zij ook. Zo kan AI een integraal onderdeel worden van uw organisatie.
Het is handig ook op de hoogte te zijn van de nieuwe Europese wetgeving de AI Act. Het uitgangspunt van de Europese AI-wetgeving is volgens Eurocommissaris Thierry Breton: ‘Het potentieel van AI optimaal benutten en tegelijkertijd de fundamentele rechten van burgers beschermen.’ Het is namelijk vaak onduidelijk wat precies de juridische grenzen zijn van AI-toepassingen. Daarnaast moeten bedrijven dankzij de nieuwe wetgeving ‘kunnen floreren en uitbreiden’ door er volop gebruik van te maken (bron MKB Servicedesk).
Het besef komt steeds meer dat AI niet alleen veel mogelijkheden biedt, maar ook risico’s met zich meebrengt. Omdat de taalmodellen met vaak gevoelige data getraind worden, komt AI met aanzienlijke datarisico’s. Cybersecurity is dus anno 2024 essentieel, want ook cybercriminelen maken gebruik van kunstmatige intelligentie en AI-tools. Denk aan phishingmails die steeds beter geschreven zijn, waardoor het herkennen ervan lastiger wordt.Uit onderzoek van KPN blijkt dat bedrijven anno nu 34% vaker af te rekenen hebben met cybercriminaliteit. ITS kan ondersteunen bij de proactieve inzet op digitale veiligheid, goede back-upvoorzieningen en zaken als tweestapsverificatie.
AI zorgt dat u snel over veel data kunt beschikken. Er zijn steeds meer systemen waarin automatisch gegevens worden opgeslagen. Belangrijk daarbij is gebruik te maken van de juiste data. Ook hier geldt weer: leer omgaan met AI zodat u ook de juiste en gerichte vragen kunt intypen. Daarmee vergroot u de kans om de gewenste antwoorden te krijgen, waarmee u aan de slag kunt. Denk aan het in kaart brengen van de juiste marktgegevens, uw doelgroepen of klantbehoeftes. We noemen dit ook wel datagedreven werken. Bekijk het stappenplan van de MKB Servicedesk om data te verzamelen, te analyseren en daarmee te innoveren. Een kanttekening is dat in tegenstelling tot bij traditionele vraagbaken zoals Google, u bij de antwoorden van ChatGPT de bronnen niet kunt achterhalen.
Klanten verwachten steeds meer dezelfde ervaring te hebben, of zij nu shoppen in uw winkel of online kopen via uw webshop. Zorg dus dat uw fysieke winkel is afgestemd op uw online winkel. Maak ook gebruik van de mogelijkheden die de beleving van webshop-artikelen in uw winkel biedt. Of andersom, is het artikel in uw winkel niet verkrijgbaar, dan kunt u dat online bestellen bij een andere vestiging, zodat de klant het alsnog krijgt thuisbezorgd. Consumenten gebruiken de webshop ook om te oriënteren of gaan juist naar de winkel om het product te passen en bestellen het online in een andere kleur. En zo zijn er talrijke voorbeelden waarbij consumenten schakelen tussen de webshop en de fysieke winkel. Maak daar slim gebruik van.
Pak de voordelen, grijp kansen en blijf niet hangen in ‘angst voor het onbekende’. Hoe meer u openstaat voor veranderingen en innovatie, hoe wendbaarder uw organisatie. De digitale ontwikkelingen gaan razendsnel, maar u hoeft niet alles zelf te doen. Raadpleeg de juiste mensen, zorg dat u zich verdiept en sta open voor nieuwe mogelijkheden. Dynamische bedrijven en nieuwsgierige mensen helpen zichzelf en de wereld vooruit. Blijf op de hoogte, informeer op tijd bij IT-specialisten, kijk welke nieuwe tools u wel, of juist niet, kunt en wilt gebruiken. Misschien helpt het u om repetitieve taken over te laten nemen en scheelt het u kostbare tijd. Zo gaat uw bedrijf mee in de innovatieve vaart der volkeren, terwijl het goed is voor uw onderneming en voor uzelf!
Ondersteuning nodig voor uw ICT-omgeving? Neem contact met ons op!